Mistä on huippumyyjät tehty?

(29.12.2009)

Yrityksiä kiinnostaa miten omista myyjistä saadaan huippumyyjiä. Samoin myyjiä kiinnostaa kuinka he itse tulisivat huippumyyjiksi. Tässä vastauksia kysymyksiin!

Miksi huippumyyjiä pitää olla?

Siitä että huippumyyjiä on olemassa, hyötyvät kaikki:

  • Asiakas hyötyy koska huippumyyjä pystyy selvittämään ja ymmärtämään asiakkaan tarpeen ja tarjoamaan hänelle oikean ratkaisun.
  • Yritys hyötyy koska huippumyyjä löytää uusia asiakkaita, saa aikaan lisämyyntiä vanhoille asiakkaille ja nostaa asiakastyytyväisyyttä.
  • Yrityksen muut myyjät hyötyvät koska huippumyyjän osaamisen ja kokemuksen kautta he pystyvät oppimaan.
  • Luonnollisesti huippumyyjä itse hyötyy rahallisesti kannattavista asiakassuhteista ja mahdollistaa oman ammattitaidon kehittämisen.
Oikeastaan ainoa taho jolle huippumyyjistä ei ole hyötyä, ovat kilpailijat...

Huippumyyjätutkimus

Huippumyyjäksi ei synnytä, mutta sellaiseksi ei myöskään kasveta ilman oikeaa asennetta, kiteyttää Suomen myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry. SMKJ teki kesällä 2009 tutkimuksen, jossa selvitettiin yritysten mielikuvia myyntityöstä ja huippumyyjien ominaisuuksista.

Huippumyyjiä yhdistää ennen kaikkea halu myyntityöhön. Asiakkaat odottavat myyjien toimivan nykyisin entistä enemmän konsulttien tavoin. Huippumyyjän on kyettävä auttamaan asiakasta löytämään oikeita ratkaisuja ja osoittamaan kaupasta koituva bisneshyöty. Myyjän on myös pystyttävä reagoimaan nopeasti ja tehokkaasti yhteistyön ongelmiin.

SMKJ:n puheenjohtajan Jarmo Hyvärisen mukaan monet yritykset eivät kuitenkaan osaa vielä käyttää huippumyyjiensä taitoja kyllin monipuolisesti hyväkseen. - Yritykset ovat erittäin varautuneita ja vanhanaikaisia myynnin kehittämisessä. Onneksi suunta on parempaan päin, huokaa Hyvärinen.

Tutkimuksessa saatiin huippumyyjälle seuraavia tunnusmerkkejä:

  • työllistää myynnillään 20-100 työntekijää organisaatiossaan ja verkostoissaan
  • kouluttaa jatkuvasti omaa myyntitaitoaan paremmaksi
  • venyy asiakkaan vuoksi
  • on kiinnostunut asiakassuhteen pitkäjännitteisestä kehittämisestä
  • saa asiakkaat suosittelemaan itseään/yritystään
  • haluaa olla ykkönen, muttei koe muiden auttamista ongelmana
  • haluaa yrityksensä menestyvän; on kilpailuhenkinen, muttei kampittaja
  • on ihmistuntija ja osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa
  • viihtyy myyntityössä erinomaisesti

Huippumyyjän profiili

Tuija Rummukaisen kirjassa "Huippumyyjä" käsitellään suomalaisten menestyvien myyjien ominaisuuksia. Kirjassa tulee esille myyjien ominaisuuksia, jotka yhdistävät tutkittuja 120 huippumyyjää. Huippumyyjän menestys ei ole ihme. Menestys on määrätietoisen ja kovan työn tulos.

Linkkejä